[opolskie] Park Nauki i Ewolucji Człowieka w Krasiejowie

na skróty[historia, opis miejsca] [sprawy techniczne i porady] [atrakcje]

Odwiedzając świetny Park Nauki i Rozrywki Jurapark (nazwane dalej w tym wpisie: PNiR) w Krasiejowie kilka ładnych lat temu,  przyglądaliśmy się z zaciekawieniem postępującym pracom budowlanym po przeciwnej stronie parkingu. Zadowoleni z naszej całodniowej wycieczki obiecaliśmy sobie, że wrócimy jeszcze kiedyś do Krasiejowa. A najlepiej jak już zakończą się prace nad kolejną atrakcją Juraparku: nowoczesną i interaktywną placówką muzealną, czyli Parkiem Nauki i Ewolucji Człowieka (nazwane dalej w tym wpisie: PNiEC).

Jak postanowiliśmy - tak zrobiliśmy. Sam PNiR Jurapark to ogromny teren i atrakcje zapewniające cały dzień zabawy dla naszych pociech. Spokojnie można tu spędzić czas praktycznie od otwarcia do zamknięcia kompleksu. Wyzwaniem okazało się więc wygospodarowanie dodatkowego czasu na PNiEC, który można traktować jako uzupełnienie bogatej oferty Juraparku. PNiEC jest kontynuacją "opowieści o dziejach naszej planety", którą rozpoczęliśmy poznawać przy okazji zwiedzania PNiR. My zdążyliśmy dosłownie na ostatnią chwilę 'odlecieć' finalnym promem, aby przeżyć bardzo ciekawą przygodę. Przygodę, dzięki której mogliśmy odkrywać niezwykłe dzieje ludzkości - od jej początków po współczesność.

Sam wygląd Parku Nauki i Ewolucji Człowieka rzuca się w oczy, a właściwie to jego futurystyczny wygląd. Przekraczając próg budynku wszystko stanie się jasne – okazuje się, że to hangar doków kosmicznych :) Wnętrze robi wrażenie po dziś dzień, tym bardziej, że minęło już kilka lat od otwarcia PNiEC (2014). Kosmiczna scenografia przypomina plan filmowy filmów fantastycznych. Dzięki niej zwiedzanie wystawy obiektu to naprawdę fajna przygoda!

Zanim rozpoczniemy zwiedzanie wyposażeni zostaniemy w specjalne kaski, tj. w wirtualnego przewodnika. Dzięki niemu mamy możliwość swobodnego zwiedzania interaktywnego muzeum własnym tempem. Wystarczy, że ustawimy się w specjalnie wyznaczonej strefie, abyśmy stali się częścią scenariusza i aktywnym uczestnikiem losów ludzkości na naszej planecie. W momencie, gdy stoimy we wcześniej wspomnianej strefie, na ekranie pojawia się nasz przewodnik, a w słuchawkach rozpoczyna się prelekcja dotycząca konkretnej sceny. Dodatkowo okulary zaimplementowane w kasku pozwalają nam na oglądanie filmów emitowanych w trójwymiarze, co dodatkowo uatrakcyjnia edukacyjny przekaz. Najmłodszy audytor z ekipy (4l.) nie był w stanie skupić się nad ciekawymi opowieściami przewodnika, ale mimo to z uwagą oglądał każdy film, projekcję czy też scenę. Natomiast 'starszyznę' (7 i 9l) filmy pochłonęły bez reszty. Były naprawdę ciekawe i przedstawione atrakcyjnie dla widza w każdym wieku.

Zwiedzanie interaktywnego muzeum jest podzielone na kilka etapów oraz wystaw.
I Etap podróży to poczekalnia w holu głównym. To tutaj zapoznamy się z tajnikami zwiedzania obiektu i poczekamy na swoją kolej do wejścia na prom kosmiczny. Na szczęście hol wyposażony jest również w przeróżne gry z udziałem rzeczywistości wirtualnej, dzięki którym nasze szkraby nie będą nudzić się w oczekiwaniu na 'prom'.

II Etap podróży to wymieniony wcześniej prom kosmiczny. Tym razem, dla odmiany, możemy wygodnie usiąść i obejrzeć trójwymiarową animację: nasz pierwszy lot w przestrzeń kosmiczną. Celem naszej podróży jest kolejny, III etap podróży: wehikuł czasu. W tym momencie mamy możliwość zwiedzać kolejne pomieszczenia z naszymi wirtualnymi przewodnikami.

Wielką atrakcją jest Wystawa Świadectwa Ewolucji, uzupełnienie ścieżki edukacyjnej. To niezwykła galeria, która przedstawia drogę ewolucyjną człowieka.

Następnym etapem zwiedzania jest seria ekspozycji, takich jak: „Człowiek z lodowca”, „Rozwój naczyń”, „Rozwój pisma”, „Grobowiec”, „Rozwój narzędzi” oraz „Wszyscy jesteśmy braćmi”. Dzięki nim poznamy losy naszych przodków oraz ich obrzędy, zwyczaje oraz najważniejsze aspekty ich rozwoju.

#PODSUMOWANIE

W tym miejscu zadajemy sobie tradycyjne pytanie: czy polecamy wizytę? Jesteśmy jak najbardziej na tak! PNiEC to miejsce, w którym hasło: "nauka poprzez zabawę" ma odzwierciedlenie w rzeczywistości. To nadal nowoczesna placówka, wypełniona multimedialnym materiałem wysokiej jakości. Świetny 'standard wizualizacji' obiektu robi wrażenie i na długo zostaje w pamięci. Wykorzystanie tzw. agumented reality, czyli technologii rzeczywistości rozszerzonej sprawia, że odbiór przekazywanej wiedzy staje się przyjemnością. Ekipa #2plus3blog bawiła się świetnie! Być może 4 czy 5 latek nie będzie wysłuchiwał ciekawych opowiadań wirtualnego przewodnika, ale będzie pod wrażeniem tego co zobaczy. Starsi z przyjemnością skorzystają zarówno z formy przekazu jak i samej treści.

#CZAS

Odwiedziny PNiEC należy traktować jako uzupełnienie oferty PNiR w Krasiejowie. Warto zaopatrzyć się w bilet kompleksowy, aby móc skorzystać z obu atrakcji, ale nic nie stoi na przeszkodzie, żeby obejrzeć samo interaktywne muzeum.
Czas spędzony w PNiEC zależy w głównej mierze od tego jak dużo czasu spędzimy przy wystawach, interaktywnych atrakcjach oraz czy będziemy słuchać wszystkich opowieści wirtualnego przewodnika. My osobiście dotarliśmy na miejsce godzinę przed zamknięciem, na ostatnią chwilę zdążyliśmy na ostatni prom kosmiczny. I w tej godzinie musieliśmy się zmieścić, jednakże myślę, że spokojnie można by tam spędzić nawet drugie tyle czasu.

#POSIŁKI

Punkty gastronomiczne znajdują się na terenie PNiR Jurapark Krasiejów. Poniżej wpisu znajduje się odnośnik do postu o Juraparku, w którym kwestie posiłków opisane są bardziej szczegółowo.

#PARKING

Dla klientów Parku Nauki i Rozrywki JuraPark w Krasiejowie oraz Parku Ewolucji oddany jest do dyspozycji bardzo duży, wybrukowany i darmowy (w cenie biletu) parking.

#BILETY
Są dwa rodzaje biletów. Zwykły, który uprawnia do wejścia tylko do Parku Nauki i Ewolucji Człowieka oraz Kompleksowy, który dodatkowo daje możliwość wejścia do Parku Nauki i Rozrywki Jurapark Krasiejów.
Wstęp do PNiEC jest dla dzieci od 5 roku życia. Młodsze dzieci mogą wejść na odpowiedzialność rodziców. Dzieci do 4ch lat mają wstęp wolny. Z naszym 4latkiem nie było żadnych problemów, bawił się świetnie!
Pamiętajcie, że ostatni prom odlatuje na godzinę przed zamknięciem PNiEC!